Prostaatpunctiebiopsies

Laatste wijziging: 08 januari 2022
Bij jou is een prostaatonderzoek gepland waarbij onder echografische geleiding en lokale verdoving met een dunne naald kleine weefselpijpjes (biopsies) uit de prostaat zullen genomen worden. Dit is een vervelend onderzoek, maar niet pijnlijk.

Deze weefselpijpjes worden nadien microscopisch onderzocht om de ware aard van jouw prostaataandoening te kunnen achterhalen. Hiervan krijg je dan een aparte factuur mbt dit microscopisch onderzoek (pathologische anatomie).
Responsive Image
Na het afnemen van deze biopsies is het mogelijk dat je tijdelijk wat bloed plast of bloed verliest bij de stoelgang. Maak je hierover echter geen zorgen, in principe verdwijnen deze klachten na een aantal dagen. Ook kan er gedurende enkele weken wat bloed in het sperma te zien zijn, dit is ook volstrekt normaal.

Om problemen met ontstekingen van de prostaat te voorkomen, zullen wij je gedurende korte tijd wat antibiotica laten innemen. Je dient deze antibiotica te starten de dag voor het onderzoek, en dit in de ochtend. Dit doosje dien je uit te nemen met telkens 1 tablet ’s morgens en 1 tablet ’s avonds.

Enkel wanneer het bloedverlies met de urine of langs de aars zo uitgesproken is dat het je verontrust, raden wij je aan met de dienst urologie in het ziekenhuis contact op te nemen.  Ook wanneer hoge koorts (meer dan 38.5°C) optreedt, raden wij je aan om contact op te nemen met de dienst urologie in het ziekenhuis.

Ongeveer 1 week na het onderzoek plannen we een nieuwe afspraak in om de resultaten hiervan te bespreken.

N.B. Alle bloedverdunners (bvb. Aspirine, Asaflow, enz.) dien je 1 week op voorhand te staken.