Erectieprothese

Laatste wijziging: 08 januari 2022
Bij jou werd de diagnose gesteld van een belangrijk erectieprobleem waarbij uiteindelijk werd geopteerd om een erectieprothese te implanteren.

We geven je hier graag meer informatie over de ingreep. Indien je na het lezen van deze info nog vragen hebt, kan je hiervoor steeds terecht bij jouw behandelend arts of bij de verpleegkundige.
Responsive Image

Opname in het ziekenhuis

De dag voor de operatie word je opgenomen in het ziekenhuis. Je dient er op te letten dat alle bloedverdunnende producten (o.a. geneesmiddelen die Aspirine bevatten) zeker 1 week voor de operatie gestopt zijn.

De dag van de opname gebeurt zo nodig een:
  • bloedafname
  • hartonderzoek
  • foto van de longen
  • eventueel verder hart- of longnazicht
De anesthesist komt bij je langs om alle uitleg te verschaffen over de verdoving en pijnbehandeling.
Aangezien de meest gevreesde complicatie bij het plaatsen van een prothese deze van infectie is, zal de voorbereiding voornamelijk bestaan uit voorkomen van deze risico's. De preoperatieve tijd wordt dan ook gebruikt om dit risico op infectie tot een minimum te herleiden. Dit betekent dat je o.a. gemiddeld tweemaal in een ontsmettend bad of ontsmettende douche zult gewassen worden.

Operatie

Net voor de ingreep word je opnieuw in een ontsmettend bad of douche gewassen en wordt het operatiegebied geschoren. Direct na de narcose wordt het operatiegebied gedurende nog eens een half uur zeer  grondig ontsmet.

Er wordt een insnede gemaakt net boven de penis (infrapubische toegangsweg) ofwel penoscrotaal (overzijde basis penis-balzak). Vroeger was de klassieke toegangsweg infrapubisch. De laatste tijd is de meest courante toegangsweg de penoscrotale incisie. In eerste instantie worden beide zwellichamen geopend en het sponsweefsel van de zwellichamen wordt met dilatatoren (verwijderd) uitgeruimd. Dit verklaart waarom je doorgaans na het inplanten van een erectieprothese geen spontane erecties meer kunt krijgen.

De lengte van de zwellichamen inwendig wordt gemeten zodat tijdens de ingreep de meest perfecte prothese voor jou kan samengesteld worden. Dit betekent dat men rekening houdt met zowel de lengte als de diameter van de zwellichamen. Aangezien patiënten met een erectieprothese doorgaans reeds langere tijd erectieproblemen hebben, is het zo dat door de tijd de zwellichamen langzaam gekrompen zullen zijn. Daardoor is het meestal zo dat de lengte van de penis in erectie met een prothese kleiner zal zijn dan de lengte die jouw penis vroeger had (toen je nog geen erectieproblemen had).

Het reservoir wordt onder de spier rechts geplaatst. Er wordt ook wat ruimte vrijgemaakt in de balzak (scrotum) om de bedieningspomp te plaatsen. Alle elementen worden ingebracht, met name het reservoir naast de blaas, de bedieningspomp in de balzak en de beide cilinders in de zwellichamen links en rechts.

Alle onderdelen worden met elkaar verbonden en er wordt een testerectie uitgevoerd ter controle.

Op het einde van de ingreep wordt een blaassonde geplaatst en wordt de penis in volledige erectie gebracht om bloedstelpend te drukken binnen in de zwellichamen.

Responsive Image

Na de ingreep

Na de ingreep ga je terug naar de kamer. De blaassonde zal de dag na de ingreep verwijderd worden waarbij de uroloog dan ook de erectieprothese zal aflaten naar een slappe toestand. Dit dient om het reservoir in de ruimte naast de blaas in gevulde toestand te brengen en zo een maximale ruimte te voorzien voor het reservoir.

Je zal gedurende 24 uur intraveneus antibiotica krijgen en daarna moeten overschakelen op orale antibiotica. Deze antibiotica zal je in principe ook na het ontslag moeten doornemen. Normaal gezien kan je daags na de ingreep het ziekenhuis verlaten.

Aandachtspunten na prothesechirurgie

Je krijgt na je ontslag een controleafspraak mee via de ‘Kliniek voor urologie’. De wondhaakjes worden door ons verwijderd. De eerste helft van de haakjes wordt ongeveer 10 -14 dagen na de operatie verwijderd door de protheseverpleegkundige. De prothese werd slechts gedeeltelijk afgelaten om bloedingen en littekenvorming te voorkomen. Ongeveer 4 tot 6 weken na de operatie zal de prothese voor het eerste geactiveerd worden.

Adviezen na de operatie

Het scrotum (balzak) en/of penis kunnen gezwollen zijn ten gevolge van de operatie. Het is belangrijk de eerste dagen goed ijs te leggen. Zorg ervoor dat het ijs voldoende ingepakt is ter voorkoming van vrieswonden. Het ijs nooit rechtstreeks tegen de huid leggen. Draag een strakke onderbroek of zwembroek die goed aansluit. Leg het scrotum en/of penis omhoog.  Het scrotum kan u omhoog leggen wanneer u ligt door middel van een opgerolde handdoek tussen de benen te plaatsen onder het scrotum. Zorg ervoor dat het scrotum niet naar beneden hangt.
Indien je pijn hebt, neem dan de pijnstillers die werden voorgeschreven.

De antibiotica dienen genomen te worden zoals voorgeschreven. Dit is ter voorkoming van een infectie.

Je mag douchen. Bij de dagelijkse verzorging dien je de voorhuid naar achter te schuiven en de penis en de eikel goed te reinigen zonder zeep.

We adviseren je de eerste 6 weken na de operatie:
  • Niet te fietsen
  • Geen zware inspanningen te verrichten
  • Niets zwaar te heffen (>5kg)

Algemene adviezen voor thuis

• Drink voldoende
  • Luister naar jouw lichaam en neem voldoende rust
  • Neem contact op met de uroloog indien:
    • je koorts krijgt hoger dan 38°C
    • het plassen moeizamer gaat, of helemaal niet meer lukt
    • je zeer veel pijn heeft en de voorgeschreven pijnstillers geen verbetering brengen

Verder verloop

Na het ontslag uit het ziekenhuis is het zeer belangrijk met een aantal zaken rekening te houden. Vermijd zitten op zeer harde oppervlaktes. Zeker verboden is fietsen gedurende de eerste 6-8 weken.

Na de ingreep is het mogelijk dat je toch behoorlijk wat pijn kan ervaren. De ingreep is dan ook gebeurd ter hoogte van een gevoelige zone. Het is dan ook aangeraden om de pijnstillers die jouw arts heeft voorgeschreven in te nemen. Op die manier zal je weinig pijnklachten hebben. Ook het zoveel als mogelijk rusten is hiervoor belangrijk.

De eerste weken wordt de penis eerder in een slappe toestand gebracht. Een zekere vullingsgraad van de cilinders van de prothese, is zeker geen probleem aangezien dit fibrosering of "krimpen" van de zwellichamen tegengaat.